De la clientul care habar N-ARE, la clientul care habar ARE

Decis sa evoluez!

De la clientul care habar N-ARE, la clientul care habar ARE

Te felicit! Sincer, fără ocolişuri sau gânduri ascunse!

 

Te-am urmărit îndeapropape în ultimii 10 ani, chiar dacă tu nu ai ştiut sau simţit acest lucru. Am stat în umbră, tocmai ca să te observ fără a te incomoda, pentru a nu-ţi influenţa comportamentul. Ţi-am analizat aproape fiecare acţiune, gest şi chiar gând sau intenţie pe care le-ai avut în acestă perioadă. Iar observaţiile mele le împărtăşesc acum cu tine pentru că merită să ştii şi tu cum ai evoluat (sau involuat), ai dreptul să cunoşti care sunt concluziile mele legate de tine.

 

Şi încep prin a-ţi spune că „poza” comportamentului tău financiar de azi diferă substanţial de cea de acum 10 ani. Şi pentru a înţelege mai bine la ce mă refer, vom proceda exact ca în cunoscutul test cu două imagini alăturate, aparent identice, în care eşti îndemnat, totuşi, să identifici diferenţele care există.

 

Atunci

Asfel, acum 10 ani semnai orice contract de împrumut (la o bancă sau instituţie non-bancară) exact ca şi primarul: nu te uitai îndeaproape la dobândă, nu îţi calculai costul total al banilor împrumutaţi (dobândă + comisioane + alte taxe), iar de citirea cu atenţie a contractului nici nu putea fi vorba. Îţi doreai atât de mult noul model de autoturism sau, pentru cei mai modeşti, tipul de TV tocmai lansat pe piaţa (numai pentru că vecinul, verişorul sau colegul tău de serviciu şi-l cumpărase deja), încât nu te mai interesa nimic altceva. Nici măcăr că, în doar 1 an, plăteai efectiv la instituţia creditoare produsul de aproape 2 ori preţul său din magazin, nu era ceva ce să te împiedice sau măcar să te pună puţin pe gânduri. Erai bucuros că, doar cu o copie de buletin şi un formular completat în 3 minute, îţi puteai realiza visul. Dar cum visele nu durează prea mult

 

                Acum

În prezent, însă, lucrurile stau altfel.

În primul rând, am observat că te gândeşti dacă un anumit produs sau serviciu îţi este cu adevărat necesar, adică dorinţa de a-l schimba pe cel vechi cu unul nou este doar de „fiţe” (ca să fii în rând, sau înaintea cuiva), sau bunul respectiv ţi s-a stricat şi dai mai mulţi bani pe reparaţia lui decât pe unul nou. Dacă e vorba de un produs pe care nu îl ai în casă, nu te repezi să îl cumperi, ci aştepţi una – două săptamani, în care te tot întrebi: am reală nevoie de acest lucru, nu pot să trăiesc fără el, mi-ar schimba cu mult în bine viaţa, şi doar dacă răspunsurile sunt favorabile, te decizi să îl achiziţionezi.

 

Dar şi aici faci lucrurile altfel decât în trecut. Înainte de a te „arunca” pe nu ştiu ce ofertă excepţională de creditare, îţi faci şi un calcul de genul: cum ies mai bine – îl cumpăr acum, pe credit, deci cu dobândă (adică cu un preţ total mai mare), sau amân momentul achiţiei, economisesc jumătate de an şi apoi îl iau cu banii jos; altfel spus, merită dobânda pe care trebuie să o plătesc la credit, ca să pot beneficia de produs cu jumătate de an mai devreme, adică preţul aşteptării nu e prea mare.

 

Nu în ultimul rând, dacă totuşi mergi pe varianta credit, te mai întrebi dacă e oportun să îţi asumi un cost lunar, pe o anumită perioadă de timp mai mică sau mai mare, dată fiind instabilitatea veniturilor pe care le obţii, a locului de muncă şi a altor evenimente care te pot afecta negativ – căci de acestea trebuie să te păzeşti, dacă e să se întâmple lucruri excepţionare dar bune, lasă-le să te surprindă.

                Iar legat de asigurări …

Dacă mă uit şi la modul în care te-ai comportat în ceea ce priveşte asigurările de viaţă, de exemplu, şi aici am remarcat o schimbare de atitudine şi comportament.

 

În urmă cu ceva ani te uitati aproape exclusiv la câţi bani poţi face printr-un produs de asigurare de viaţă. Într-adevăr, acest comportament ţi-a fost indus şi încurajat şi de consultanţii care te-au vizitat. Cel mai probabil ţi-au explicat că, dacă pui deoparte 1.000 de lei pe an, în 20 ani vei ajunge să ai în cont peste 100.000 lei, luand în considerare o dobândă medie anuală de 20% şi o ajustare a inflaţiei de 15% anual (ambele – avioane cu reacţie, între noi fie vorba). Dar … te-au încântat toate aceste lucruri şi, mai mult, te-au atras. Prins fiind în mirajul cifrelor MARI, nu au auzit, sau ai auzit dar nu ai considerat că e important, şi faptul că aceste sume reprezintă doar estimări (nu garanţii), se pot realiza doar în condiţiile unor evoluţii foarte pozitive ale pieţei, şi aşa mai departe. Iar legat de partea de asigurare pură a produsului (cea care generează despăgubiri la îmbolnăviri sau accidnete, adică, de fapt, partea cea mai importantă din produs) – nici că ţi-a păsat.

 

Dar acum, acum lucrurile stau altfel. Ai început să îţi dai seama că cel mai important beneficiu pe care ţi-l poate oferi o asigurare de viaţă este reprezentat de clauzele de protecţie financiară la riscuri, adică acele elemente care generează plăţi pentru tine în momentele în care, tu sau familia ta, aveţi nevoie de bani pentru a depăşi mai uşor o situaţie legată de sănătate / viaţă. Mai mult decât atât, ai înţeles că soluţii de economisire pe termen mediu / lung poţi să găseşti şi în altă parte (bineînţeles, cu plusuri şi minusuri, la fel ca în cazul asigurării de viaţă), adică nu acesta ar trebui să fie principalul motiv pentru a cumpăra o Aasigurare de viaţă. Ai ajuns chiar să compari oferte, să întrebi în stânga şi în dreapta legat de un produs sau altul, de o companie sau alta. Şi tot aşa …

 

Revenind, dacă e să comparăm, din nou, cele 2 pozetu acum cca. 10 ani şi tu acum, concluzia este clară: există diferenţe evidente. Acesta înseamnă că ai evoluat în direcţie corectă.

Dar presupune, în acelaşi timp, că nu trebuie să te opreşti aici, adică e absolut necesar că procesul de schimbare trebuie să continue. Oricum, ce a fost mai greu a trecut, ai dovedit că eşti deschis şi îţi poţi ajusta corespunzător comportamentul financiar.

 

Şi pentru asta – Te felicit! Sincer, şi fără ocolişuri sau gânduri ascunse!

 

Te asigur de toată consideraţia mea,

Dr. Alin T. Băiescu

Comments (6)
  • Avatar

    vali Feb 27 2013 - 10:44 Reply

    Oare care vor fi criteriile pe care se va baza decizia de cumparare la generatia nascuta dupa 2000?…
    Cum crezi ca vor alege diferite produse de asigurare (viata, sanatate, casa, masina, etc) generatia fetitei tale, Antonia?
    Frumos articol.
    “Te felicit! Sincer, şi fără ocolişuri sau gânduri ascunse!”….:)

    • Avatar

      alin.baiescu Mar 1 2013 - 22:11 Reply

      Interesanta intrebare, dificil raspuns. Ma hazardez, totusi, sa fac o predictie: cred ca mult vor conta alegerile celorlalte persoane din “triburile” din care va facea parte. Adica, exemplul personal al celorlalti va influenta mult decizia …

  • Avatar

    gabriela stoica Mar 1 2013 - 11:17 Reply

    benefica schimbarea si felicitari consultantilor pt ca au parte din merit la aceasta evolutie

  • Avatar

    gabriela stoica Mar 4 2013 - 10:47 Reply

    din rele se invata mai mult intodeauna :)

Adaugă un comentariu

Nume (obligatoriu)

Website

Dr. Aby îţi recomandă şi Articolul:

Decalogul Sistemului Privat de Pensii Facultative (Pilonul III)

x