Banana sau ciocolata? Econom sau cheltuitor?

Decis sa evoluez!

Banana sau ciocolata? Econom sau cheltuitor?

E clar, o simt pe pielea mea, cu siguranţă şi în cazul tău e la fel: tentaţiile momentului sunt mari, foarte mari, chiar în creştere. Şi nu mă refer aici exclusiv la cele privind domeniul financiar, ci la cel cotidian, în general – alimentaţie, regim de viaţă, relaţii interpersonale, decizii mărunte.

Şi problema nu e că aceste tentaţii există, ci de de multe ori cădem pradă lor; după care, la un anumit interval de timp regretăm că am făcut-o (sau nu). Iar dacă tentaţia reapare, filmul se repetă: nu o ignormăm ci, chiar din contră, apoi iar ne năpădesc mustrăriile de conştiinţă şi tot aşa …

 

Dacă ai şi cea mai mică intenţie de a încerca să schimbi puţin scenariul acestui film care rulează pe „continous re-play”, îţi recomand să parcurgem împreună următorul articol despre Strategii de auto-control.

 

Un experiment simplu, dar relevant

La Conferinţa Europeană Anuală a LIMRA (Life Insurance Management Research Association), desfăşurată la finele lunii septembrie la Bucureşti (www.limra.com/EuroAnnualMeeting/2012), mi-a atras atenţia prezentarea făcută de Dr. Barbara Fasolo, de la London Business School – Marea Britanie.

 

Prezentarea domniei sale a început cu un experiment simplu, conceput pe două coordonate: una legată de comportamentul nostru alimentar, iar cealaltă de comportamentul financiar.

În prima situaţie, ni s-a arătat o ciocolată (ca opţiune ce oferă un gust plăcut) şi o banană (ca opţiune ce generează efecte pozitive la nivelul stării de sănătate), cei din sală fiind întrebaţi ce preferă: peste 70% au preferat ciocolata, în detrimentul bananei.

În cea de-a doua situaţie am fost puşi să alegem între a încasa 50 euro acum, sau 100 euro peste 1 an … Peste 70% din cei din sală au preferat să ia pe moment cei 50 euro, şi să nu mai aştepte încă un an pentru o sumă dublă.

Experimente relativ diferite, concluzie identică: decizia de a opta pentru o bonificaţie de moment (cu beneficii relativ pozitive), în defavoarea unei recompense viitoare dar mai „sănătoase” ne caracterizează pe mulţi dintre noi. (Apropos, eu am ales banana şi 50 euro).

 

Cei care ar fi ales pe moment ciocolata şi 50 euro, dar mai târziu ar fi regretat că nu au optat pentru banană şi 100 euro, paragrafele următoare le vor putea fi de folos.

Există probleme, dar şi … soluţii

Dr. Fasolo ne-a oferit şi câteva soluţii simple, dar extrem de practice, pentru a rezista tentaţiei de moment. Pe acestea le-am corelat şi cu informaţiile pe care le-am identificat personal într-un studiu Barclays Wealth (www.barclayswealth.com/Images/BWA-Barclays-Wealth-Insights.pdf). Tehnicile cu pricina poartă denumirea de Strategii de auto-control şi au aplicabilitate atât în plan financiar, cât şi în cel al vieţii de zi cu zi.

Dar, înainte de a-ţi prezenta 4 astfel de strategii (dintr-un total de 7), doresc să îţi împărtăşesc concluzia studiului Barclays care oferă, de fapt, argumentarea principaală pentru conceperea şi aplicarea tehnicilor mai sus amintite: unul dintre motivele principale pentru care investitorii individuali obţin performanţe financiare sub nivelul celor înregistrate de către profesionişi nu e acela că primii ar fi mai slab pregătiţii, ci acela că cei din categoria a doua sunt ajutaţi (constrânşi / corectaţi) de un set clar de reguli instituţionale, ce nu îi lasă să reacţioneze pe baza impulsurilor de moment.

 

Strategia 1 – Limitarea opţiunilor

Cotidian: Dacă doreşti să nu mai consumi hrană nesănătoasă, nu mai cumpăra şi depozita în casă astfel de produse. Astfel, seara, când eşti tentat să mănânci ciocolată sau chipsuri, nu ai de unde să le iei (la mine asta chiar funcţionează!).

Financiar:  Dacă eşti interesat să-ţi reduci cheltuielile neimportante, o soluţie posibilă este: în momentul în care îţi încasezi salariul, după achitarea datoriilor şi cheltuielilor curente, „blochează-ţi” nişte bani şi constituie unul sau două depozite la termen (chiar de valori modice – 1 sau 3 mii lei), iar doar restul păstrează-l pentru cheltuieli. Dacă, pe parcursul lunii, doreşti să cumperi un produs mai scump, dar banii sunt în depozite, tentaţia de a face această cheltuială scade (faţă de cazul în care aveai banii în contul curent), asta doar dacă nu ai nevoie reală de produsul respectiv.

 

Strategia 2 – Instituirea de reguli

Cotidian: Doreşti să creşti eficienţa muncii tale, dar constanţi că te „auto-perturbezi” consultând Inbox-ul căsuţei de e-mail prea des. Setează-ţi şi ţine-te re regula de a accesa căsuţa doar din oră în oră (eu chiar deconectez mailul când lucrez, să nu fiu întrerupt nici măcar de atenţionarea „New mail”).

Financiar: Dacă nu ai cunoştinţele sau timpul necesar pentru a gestiona / administra investiţii mai complexe (portofolii de acţiuni, de exemplu), pentru e evita pierderea de bani, o regulă pertinentă ar fi: plasarea banilor exclusiv în instrumente administrate de specialişti în domeniu, care îşi asumă şi anumite performanţe financiare (depozite la termen, asigurări de viaţă cu sume garantate, fonduri mutuale cu securizarea valorii iniţial investite etc.).

 

Strategia 3 – Temperarea

Cotidian: Ca să nu cumperi chiar tot ce îţi atrage atenţia, poţi să procedezi astfel: vezi un produs care te tentează, lasă să treacă 1 -2 zile înainte de a lua decizia finală (perioadă în care te întrebi: Chiar am nevoie de el? Nu găsesc altul mai bun? Dar mai ieftin?). Iar dacă dorinţa de cumpărare e aceiaşi, poţi să faci achiziţia respecivă (nu înseamnă automat că e o decizie bună, dar măcar e mai fundamentată şi poate cu mai puţine regrete ulterioare).

Financiar: Lasă să treacă câteva zile între momentul în care iei o decizie financiară (de a cumpăra sau vine un anumit activ), şi cel al implementării efective a acesteia.

 

Strategia 4 – Vizualizarea în viitor

Cotidian: Continuând experimentul cu banana şi ciocolata, înainte de a te decide ce vei mânca, încearcă să te teleportezi în timp, la un interval de 1 săptămână faţă de cel prezent. Iar în acel context, vezi care e opţiunea pe care doreşti să o fi ales în trecut: ai fi fost mai mulţumit de tine dacă în urmă cu 1 săptămână (adică acum) ai fi ales banana (alegerea sănătoasă) sau ciocolata (alegerea gustoasă). După care te reîntorci în prezent şi pui în practică decizia pe care tot tu ai apreciat-o în viitor …

Financiar: Aici îţi dau un exemplu de campanie publicitară în care se utilizează acest principiu: este vorba de Campania din perioada de aderare la Pensiile private obligatorii Pilonul II, din septembrie 2007 – ianuarie 2008 a firmei AIG Pensii (acum Alico). Ideea centrală a acesteia („Îţi vei mulţumi mai târziu pentru alegerea făcută”) ilustrează întâlnirea dintre un pensionar şi un tânăr (el în urmă cu 30 de ani), primul felicitându-se pe el însuşi pentru alegerea care a făcut-o de a adera la fondul de pensii al firmei respective.

 

Ca să te (de)motivez să faci ceva

În loc de concluzie îţi mai spun doar că Dr. Barabra Fasolo ne-a prezentat (conform studiilor pe care le-a realizat) şi profiul celor care au ales ciocolata şi / sau cei 50 euro: sunt mai degrabă cheltuitori decât persoane care economisesc, nu reuşesc să se ajungă cu banii de la un salariu la altul, au dificultăţi în a-şi achita datoriile.

Acum, ştiind ce înseamă o cale sau alta, având la îndemînă şi câteva strategii de autocontrol, tu ştii ce vei face mai departe: alegi banana sau ciocolata …

 

Te asigur de toată consideraţia mea,

Dr. Alin T. Băiescu

Comments (4)
Adaugă un comentariu

Nume (obligatoriu)

Website

Dr. Aby îţi recomandă şi Articolul:

Decalogul Sistemului Privat de Pensii Facultative (Pilonul III)

x